Op woensdag 29 oktober 2025 gaan Nederlanders opnieuw naar de stembus voor de Tweede Kamer.
Die datum markeert niet alleen een politiek moment, maar ook een cruciale periode voor de gemeentelijke dienstverlening, in het bijzonder Burgerzaken.
Drukkere front -én backoffice
Voorbereiding kiesbestand & stempassen
In de weken voorafgaand aan de verkiezingen neemt de werklast substantieel toe. Gemeenten moeten stemgerechtigden tijdig uitnodigen, stempassen versturen, identiteitscontrole voorbereiden, stembureauleden en tellers trainen. Teams Burgerzaken worden dan tijdelijk ingezet voor deze taken, naast hun reguliere taken.
Op de verkiezingsdag en nazorg
Woensdag 29 oktober zelf moet het stembureau ondersteund worden — stembureauleden hebben een essentiële rol bij het goed laten verlopen van het verkiezingsproces. Vervolgens volgt de telling en verwerking van de uitgebrachte stemmen.
Evaluatie en follow-up
Na afloop zijn administratieve nazorg (proces-verbalen, uitslagenklassering, nazending documenten) en eventuele hertelling onderdeel van de nasleep van de verkiezingen.
Ondertussen gaan de reguliere werkzaamheden gewoon door; aangifte van een geboorte, verwerking van een buitenlands brondocument in de BRP, melding van een voorgenomen huwelijk, aanvraag reisdocument et cetera.
Paspoortpiek: september tot april
De paspoortpiek gaat tussen september en april onverminderd door. Dit legt extra druk op dezelfde collega’s die ook de verkiezingen organiseren — een duale piek die kan leiden tot overbelasting.
Slotgedachte
De Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025 vormen een planningstechnisch knelpunt voor gemeentes. De combinatie van paspoortpiek én intensieve verkiezingsactiviteiten in de periode september tot april, vraagt structurele voorbereiding, flexibiliteit en bestuurlijke inzet. Als gemeente dien je nu te investeren in opname-, en regiecapaciteit om te voorkomen dat de druk leidt tot service-uitval of reputatieschade. Zo blijft Burgerzaken wendbaar, betrouwbaar en dienstbaar — ook in drukke tijden.
Geschreven door Geert van Gorp, Business Unit Manager Burgerzaken bij Public Move